Durf jij de verbinding aan te gaan met jezelf?

nature-fashion-person-woman

Rust, aandacht en compassie zijn prachtige woorden waarvan ik weet dat ze goed voor mij zijn, maar soms zo moeilijk om toe te passen.

In het dagelijks leven neemt je hoofd toch vaak de overhand. Bij moeilijke situaties waarbij je bijvoorbeeld angst, paniek of boosheid ervaart is het dan toch vaak onze eerste reactie op te gaan handelen.

Logisch, want je bent geneigd om het gelijk te willen oplossen. Je hebt er last van en daarom moet vervelende gevoel weg. En wel meteen!
Maar dit direct handelen heeft ook een keerzijde.
Emoties kunnen er zo niet zijn. Je dendert over het gevoel heen en dit krijgt geen ruimte om er te zijn. Waar blijft dan het voelen?

In stilte kun jij jouw hart horen fluisteren. Het denken en handelen overschreeuwt dit juist. Neem daarom geen overhaaste beslissingen met je hoofd, maar neem de tijd & vind de rust om in contact te komen met jezelf.

Maar hoe doe jij dit nou, dat voelen? En wat levert het jou op?
Voelen kan best confronterend zijn & zeg nou zelf; Helemaal niet leuk!
Het is ook veel makkelijker om als kip zonder kop door te gaan dan stil te gaan zitten en te voelen wat er is.
Maar vraag jezelf eens af of het gevoel dan weg is? Of onderdruk je het nu alleen maar?

Uiteraard spreek ik hier uit ervaring, want ik vind voelen ook heel confronterend! Toch heb ik gemerkt, dat het voelen op het moment zelf wel heftiger kan zijn, maar er daarna een soort berusting of ruimte ontstaat.

Vanuit eigen ervaring heb ik hiervoor een methode ontwikkeld.
Om zowel voor mezelf als voor anderen even een moment van rust en bezieling te creëren & om in contact te komen met je gevoelens.

love-heart-hand-romantic
Voelen staat voor mij voor:

V: Verbinding met je ademhaling: Door je te focussen op je ademhaling. Adem in via je neus, naar je buik- laat deze opbollen- en weer uit via je mond. Bij de uitademing laat je spanning los.

O: Oordeel niet – laat komen wat er komt in je hoofd of aan gevoelens in je lichaam alles mag er zijn. Ga niet bedenken wat het zou kunnen zijn. Oordeel niet, het is allemaal goed.

E
: Emoties mogen er zijn. Probeer ze niet weg te duwen of weg te ademen. Ga rustig naar het gevoel of de sensatie in je lichaam toe. Komt het te dichtbij , bekijk het dan van een afstandje.
Wil de emotie je iets vertellen?

L: Laten zijn: Laat alles wat zich aandient er zijn. Adem in & adem uit. Zeg tegen jezelf: ” Alles mag er nu op dit moment zijn, het is goed zo”.

E: Eigen Liefde, zorg voor jezelf. Voel waar jij behoefte aan hebt of juist helemaal niet.
Wat is voor jou nu goed? Waar heb jij behoefte aan? Hoe kun jij goed voor jezelf zorgen?

N: Navoelen: Voel na, hoe voelt het nu? Wat heb je nog nodig? En bedank jezelf voor de tijd die je aan jezelf hebt besteed.
Ik ben heel benieuwd naar je ervaring met V.O.E.L.E.N. Laat jij het mij weten? En als je vragen hebt kun je altijd mailen door HIER te klikken!

Liefs,

Yvette

Bron featured : Splitshire
Bron heart: 
 Karolina Grabowska.STAFFAGE

Mijn naam is Yvette Overbeeke en in mijn praktijk help ik vrouwen die zich bewust willen worden van wie ze zijn, wat ze kunnen en waar ze naartoe willen. Daarnaast schrijf ik veel artikelen op mijn eigen website en verschillende blog sites